El passat dia 17 de novembre vam assistir a un taller diferent del que teníem previst, no per això menys interessant. Va resultar un tema relacionat, per suposat, amb el món de la lectura, però més aviat enfocat a “l’art d’explicar contes”, tasca gens fàcil; com a prerequisit per enganxar als nostres fills a apassionar-se cap a la lectura, però no a donar-nos les eines directes esperades per a aconseguir que directament ho facin.


En Carles Alcoy, narrador oral indiscutible, després de facilitar-nos els ingredients indispensables per inventar-nos un conte (situació estable, tòpics i/o contraris, estructura-trama, personatges, funcions…) va aconseguir que tots els participants ho féssim.
Vam parlar de mite, llegenda, conte… De la diferent visió narrativa que tenen els nens en funció de l’edat, per tant, hi ha qüestions que s’han d’anar introduint molt en funció d’això: per exemple, en els més petits els tòpics s’han de complir, a partir dels 5-6 anys podem introduir la llegenda i fer-ne particulars a casa, o que fins als 9-10 anys no poden sentir mites tràgics…
Ens va deixar cites bibliogràfiques, de ben segur interessants: El círculo de los mentirosos (500 contes) d’en Jean Claude Carrière, Contes en versos per a nens perversos d’en Roal Dulh, La increíble y triste historia de la cándida Eréndida y de su abuela desalmada d’en Gabriel García Márquez , Historias de Cronopios y de famas d’en Julio Cortázar.
No hem d’oblidar que hem de partir que cada nen és diferent en les habilitats lectores, així com que no aconseguirem engrescar els nostres fills en l’apassionant món de la lectura fins que ells mateixos no se n’adonin que volen llegir. Partim doncs de la voluntarietat i el desig…

 

Escola de Pares.
Mª Jesús Jiménez (Chus)